De nadelen ...... - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Fam Schaft - WaarBenJij.nu De nadelen ...... - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Fam Schaft - WaarBenJij.nu

De nadelen ......

Door: DeSchafjes

Blijf op de hoogte en volg Fam

23 Februari 2012 | Bonaire, Bonaire

Er zijn ook nadelen... Gelukkig, zullen velen nu denken, want anders wordt het wel heel irritant.... De Schafjes in een paradijs met alleen maar mooie verhalen. Het scheelt niet veel maar toch.....

Nadelen! Ten eerste zijn we hier op een eiland en dat is qua boodschappen lastig... soms. Geen appels bij de ene supermarkt en ook bij de andere uitverkocht? dan waarschijnlijk op het hele eiland geen appel meer te verkrijgen. Neem je gewoon peer dus. Erger is babyvoeding. Na een rondtripje over het eiland eindelijk Filou "haar merk" (nutrilon) gevonden. Slechts $ 34,-- een bussie... Tja, we zijn uiteraard sabbatical rijk maar dát wordt toch echt te gek. Dus na enig beraad besluiten we over te stappen op Friso... Ook best nederlands (en momenteel in coma na een ski ongeluk toch?). Na een weekje de Friso op... even nieuw pak scoren dus. Uitverkocht... Meisje achter de kassa meende dat er over 3 weken weer een container zou komen... waar waarschijnlijk de Friso in zit. Tja, 3 weken geen eten, daar valt Filou ook zo van af. Dus... weer beraad. Maar nu met eiland kenners (incl. kinderen), Floris en Nannie, zij adviseren Friesche Vlag. Bijna altijd op voorraad en slechts $ 12,--. Gelijk 6 blikken ingeslagen, zo dit nadeel weggekopt. Verder is er nu een Albert Heijn op het eiland. Althans "van Tweel" is de naam. Na een ruzie met Appie gingen ze de naam niet meer op de gevel plakken, gelukkig wel de spullen verkopen. Wat een verademing met 2 jaar geleden. Ze hebben echt veel!! Grappig om hier het "AH huismerk" en de "Euroshopper" in je kar te gooien. Wel dik betalen weten we inmiddels. Pakkie vla, half litertje AH merk, slecht $ 4,50!! Omgerekend voor een heel pak vla dus bijna 7 euries.

Maar goed, allemaal luxe problemen.

Nu het echte nadeel.... DE MUGGEN, DE MUGGEN, DUIZENDEN MUGGEN!!!!!!! De kinderen zingen hier "ugge ugge ugge, het stikt hier van de mugge..." Tja, we zijn lek geprikt. Yaniek heeft er veel maar Quinn heeft, samen met papa, de top score. Filou vinden ze nog niet zo lekker... dus heeft score van prikkie of 10 (is heel netjes na 3 weken!! Thijs zit op een tienvoud daarvan).

We hebben klamboes, airco aan 's nachts, spuiten lagen Deet, voor de kinderen hebben we muggenstickers en "kinder deet". Nou, die tropische Deet, gekocht in Nederland, is een lachertje. Die muggen vinden het heerlijk! Thijs herinnerde zich een sterk goedje wat ze hier verkochten dus wij op zoek. De Appie had het niet, te giftig denk, niet nederlands verantwoord. Maar bij de Bonairiaanse supermarkt staat het gewoon op de plank. Dit helpt redelijk. Uiteraard spuiten we de kids hier niet mee in, die houden we met zons- opgang en - ondergang angstvallig onder een kleedje, in de airco en onder de klamboe. Waarom al die strees voor een paar muggen bulten? Het antwoord is Denque, knokkelkoorts dus. Erger dan Malaria. En die mug zit hier....een bruine met streepjes!

Na een paar dagen kreeg Filou ernstige koorts... (boven de 40c). Wij helemaal in de stress. Met ziek kind naar Floris en Nannie gereden. Hun dochtertje had Denque toen ze 11 weken was. Ze zijn met spoed naar Curacao gevlogen en 1 week op de high care gelegen. Ik wil naar huis dacht ik!!!

Maar Filou dronk en at nog genoeg (en dat doe je niet met Denque) dus we kregen weer wat vertrouwen. Gewapend met alle dokter telefoonnummers en ziekenhuis adres, gingen we weer naar huis. De volgende dag zakte de koorts en kwam deze mama weer tot de realiteit. We blijven! Als dit het enige "gevaar" is dan gaan we niet naar huis. Nannie zegt dat 1 op de 80.000 prikken een Denque besmette mug is. Dus zullen wij het toch niet krijgen.... Alhoewel, die cijfers gelden in Nederland ook voor hersenvliesontsteking en die kennen we ook al!

Maar Filou is inmiddels over haar griepje heen dus de stress is gezakt. Wel blijven we "mug alert"!

Mijn afslankende zwarte jurkje, zwarte tunique en leuke zwarte hempjes die allen mijn vetrolletjes zo leuk verbloemen blijven dus in de kast. Want muggen houden ook héééééél erg van zwart. K-beesten!

Zo, de mug frustratie is er uit! Gelukkig waren er ook heel veel blije momenten deze week. We hebben huisvogels die een nestje bouwen op de veranda, 2 papagaaien in de tuin en Filou eet haar eerste boterhammen.

Én de postduif kwam 3 keer langs. Wat een feest!! Tekeningen van Kyara en Julia, kaart van Ju en Ric en vanmorgen kado's van Nic voor de jongens, doeboeken met een kaart en foto erin van Nic. De ochtend was gevuld met kleuren, knutselen en spelletjes uit de boeken. De slaapkamers zijn versierd met de tekeningen van Kyara en Julia en met posters uit de doeboeken. Heerlijk huiselijk allemaal!

• 23 Februari 2012 - 09:26

Lindy:

Hee wat een onwijs leuk stukje geschreven Seline! En zo heerlijk herkenbaar, ik droom weer helemaal terug naar Curacao! Ja je moet blijven improviseren, maar dat gaat jullie goed af.
    Heel veel succes met de muggen, het wordt straks weer minder hoor. En wat veranderd Filou snel!
    liefs en dikke knuffels voor jullie!

• 23 Februari 2012 - 09:28

Nic:

Geukkig, de post is aangekomen, was al benieuwd, heeft dan wel ruim 2 weken geduurd.. en mijn foto er maar ingeplakt, anders vergeten jullie misschien wie ik ben!!..haha..

• 23 Februari 2012 - 09:44

Lia Van Duijn:

Hoi Seline en Mattijs,

Wat een leuke foto's allemaal van jullie en vervelend van de muggen:(
    Heb je al geprobeerd om wierook aan te steken in de slaapkamers?
    In Indonesië stonden altijd van die grote wierookbranders in de slaapkamers
    en ook buiten voor de insecten, met name voor de muggen.

Ik kwam er toen ook achter dat de anti insecten/muggen créme van het
    huismerk van het kruidvat ook 'muggenwerend' is. Klinkt raar, maar toch
    echt waar...
    Hopelijk is de muggentijd snel voorbij:)
    Verder nog veel plezier en ben benieuwd of je al hebt gedoken..

• 23 Februari 2012 - 23:09

Esther:

Neeeee joh, jullie zijn helemaal niet irritant! Gewoon lekker ongegeneerd genieten is het devies! Moest lachen om Van Tweel, dit riekt naar de grootgrutter Van der Tweel uit Nijkerk die echt overal zit en daar een grotere Appie heeft dan bij ons in Zaandam (huh?) en dan ook echt alles in het dorp (pardon: inmiddels stad) bepaalt. Wie weet?

• 23 Februari 2012 - 23:12

Esther:

oeps, vorige berichtje bleef hangen. De kids zien er geweldig uit! Kan me voorstellen dat die denque eng is, hoorde toevallig een heel interview erover op de radio vlák voor jullie gingen. Maar niks gezegd... Daar was de belangrijkste tip van de epidemioloog: geen restjes water rondom het huis zoals b.v. in bloempotten

• 23 Februari 2012 - 23:18

Esther:

bloempotten dus, en autobanden, maar die hebben jullie vast niet in jullie villatuin! De muggen leggen vooral eitjes in die kleine plasjes vandaar. Jullie worden vast doodgegooid met tips, hier 1 van mijn moeder die bij ons werkte: kruidnagels in een sinaasappel steken en die naast het bed leggen. Werkt en ruikt bovendien lekker, maar wat zullen kruidnagels kosten in jullie buurtsuper ha ha.
    Blijf maar lekker irritant mailen, we smullen ervan, lot ook! Helaas wordt voor haar de skivakantie minder: ze heeft vandaag (1 dag voor vertrek) haar enkel zwaar gekneusd dus dat wordt sleeën ipv skien denk ik. We gaan optimaal gebruik maken van jullie spullen! liefs van ons uut 't zaanse xxx

• 24 Februari 2012 - 13:10

Leny Klinkenberg:

wat schattig die foto s, blijf die vooral sturen, daar geniet ik echt van , wat n mooi stel !!! de rest is natuurlijk heel lastig voor jullie, maar als de positieve dingen maar overheersen, maar de zorgen om Filoutje begrijp ik heel goed ze is nog zo kwetsbaar he , groetjes allemaal van mij en Stef

• 24 Februari 2012 - 14:36

Opa Theo , Oma Mieke:

leuke foto,s Alles groeit en bloeit zo te zien. We beginnen nou toch wel te verlangen naar 10 Maart. Ja ,Ja dan komen we. De muggen zijn we in Westfriesland wel gewend maar deze zijn misschien wat gemener. Moeten we nog dingen meenemen? Appels zal wel niet mogen en dan moeten we twee onderbroeken thuis laten. (grapje ha, ha.) Tot gauw en

Knuffels van Opa en Oma.